Med hjälp av internet är det möjligt för småföretag att konkurrera med större företag utan att ha en budget som aldrig kan överträffas. Med marknadsföring online kan även små företag använda innovativa taktiker för att rikta sig till konsumenter i olika skeden av köpcykeln. Som ett resultat av detta kommer sökare att se deras varumärke under hela köpcykeln, från surfning till köp.
Här är tre sätt som småföretag kan använda marknadsföring online för att förbättra sina resultat. Och med några få strategier kan ni till och med överträffa jättarna.
Sociala medier: Marknadsföring i sociala medier gör att företag kan hålla kontakten med sina målkunder. De kan synas på deras personliga tidslinjer och skapa relationer. E-post: En annan viktig kanal för marknadsföring på nätet är e-post. Detta kan skickas till både befintliga kunder och potentiella kunder. Även om e-post betraktas som marknadsföring, används termen ”e-postmarknadsföring” ofta för att hänvisa till en sändlista. På så sätt kan dina kunder få information om ditt företag, och du har större chans att omvandla dem till betalande kunder.
B2C: Ett B2C-företag (business-to-consumer) säljer produkter och tjänster direkt till konsumenter. Den här typen av företag gynnas av marknadsföring på nätet eftersom de kan rikta annonsering till en specifik demografisk grupp. Ett B2C-företag kan till exempel annonsera på Facebook för att rikta sig till en specifik målgrupp. Ett B2C-företag kan också göra försäljning genom digital marknadsföring genom att skicka kunderna till deras webbplats där de kan köpa produkten.
Vad är fördelarna med marknadsföring online?
Onlinemarknadsföring är processen för att annonsera på internet. Istället för att spendera pengar på traditionell reklam kan småföretag använda en mängd olika webbaserade metoder för att öka sin synlighet och försäljning. Nedan listas några fördelar med marknadsföring på nätet. Den första är att den når fler människor, snabbare än traditionell reklam. Medan traditionell marknadsföring erbjuder begränsade alternativ, erbjuder marknadsföring online ett stort antal alternativ. Beroende på företagets mål kan olika typer av onlinemarknadsföring vara rätt för olika företag.
- En av fördelarna med digital marknadsföring är att konsumenterna kan köpa produkter, fråga om tjänster och köpa dem online.
- Dessutom gör dessa kanaler det möjligt för kunderna att interagera med ett företags varumärke och vidta åtgärder omedelbart. Detta ökar konverteringsgraden, eftersom många människor inte har tid att ringa eller skriva ett brev.
- Målet med en marknadsföringskampanj på nätet är att nå så många kunder som möjligt. För att se till att dina marknadsföringsinsatser når rätt personer bör du börja med att definiera dina mål.
En annan viktig aspekt av marknadsföring på nätet är möjligheten att rikta in sig på användarna. Facebookanvändare bläddrar inte genom nyhetsflöden för att leta efter annonser. De är på sociala medier och letar efter lösningar. Genom att fokusera dina annonser på personer som är intresserade av dina produkter eller tjänster kan du nå ut till en mycket större publik än vad du någonsin skulle kunna förvänta dig. Om du är intresserad av att öka trafiken på din webbplats kan du också använda remarketing. Denna teknik fungerar genom att rikta dina annonser till vissa grupper av användare, till exempel dina kunders vänner och familjemedlemmar.